Brukerbetingelser for BliVakker.no

Generelle vilkår

Vennligst les gjennom våre generelle vilkår for handel hos BliVakker.no. Ved kjøp av produkter har du samtidig akseptert og godkjent gjeldende betingelser.

Registrering

For å handle hos BliVakker.no må du ha leveringsadresse i Norge (med unntak av Svalbard og Jan Mayen) samt at du må registrere deg hos oss. Registreringen er gratis og uten forpliktelser om kjøp. Vi lagrer opplysningene på en sikker måte og opplysningene vil ikke være tilgjengelige for uvedkommende. Ta godt vare på passordet ditt. Det er din egen sikkerhet slik at ikke uvedkommende skal misbruke din profil. Du bestemmer selv passord når du registrerer deg. Du kan registrere deg her.

Blivakker.no AS kan ikke inngå avtaler med mindreårige uten foresattes godkjenning. Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 15 år. Kredittkjøp kan kun gjennomføres av personer over 18 år og forutsetter at du har en kredittkortavtale med din bank eller ditt kortselskap. Kredittkjøp kan også gjennomføres via avtale med Collector ved valg av faktura eller delbetaling.

Nyhetsbrev og SMS:
Når du oppretter en kundeprofil hos oss må du ta stilling til om du ønsker å motta nyhetsbrev pr e-post og/eller SMS. På denne måten vil du sikre deg informasjon om nyheter, kampanjer m.m. som kan være interessante for deg. Merk at du når som helst kan melde deg av nyhetsbrev via «min side» eller via linken nederst i e-posten/SMS-en.

Adresseendring

Av sikkerhetsmessige årsaker må du selv endre adressen under "Mine adresser" på "Min side". Adressen du velger som standardadresse vil bli brukt som standard faktura- og leveringsadresse ved fremtidige kjøp, men vil ikke påvirke allerede eksisterende ordre. Vi sender alle pakker til leveringsadressen som er lagret på ordren når vi registrerer din innbetaling. Du velger selv leveringsadresse når du går til kassen. Du har også muligheten til å selv endre leveringsadressen før betaling av ordren eller godkjenning av faktura/delbetaling. Dette må gjøres via "Mine ordre".

Betaling

Betalingsmetode velges når du går videre fra handlekurven. Du har følgende valg:

  • Faktura: Motta varene først og betal etter 14 dager! Tilbys i samarbeid med Collector Credit AB. 
  • Delbetaling - konto: Få varene hjem først og betal i ditt eget tempo! Alle dine kjøp innen samme måned samles på én faktura.
  • Betale med kort: Du blir sendt videre til Netaxept for betaling når du bekrefter bestillingen. Dette er en sikker betalingsløsning hvor dine kortopplysninger ikke blir sendt videre til nettbutikken. Beløpet reserveres på ditt kort og varene legges i kø for pakking med en gang du har utført betalingen. Du kan betale med følgende kort: Visa og Mastercard.
  • Betale med BankAxess: Du blir sendt videre til Netaxept for betaling når du bekrefter bestillingen. Dette er en sikker betalingsløsning hvor dine kontoopplysninger ikke blir sendt videre til nettbutikken. Beløpet trekkes fra din konto og varene legges i kø for pakking med en gang du har utført betalingen. Krever at du har BankAxess-avtale med BankID-banken din.
  • Forskuddsbetaling: Når du bekrefter bestillingen sender vi en ordrebekreftelse med betalingsinformasjon på e-post til deg. Denne blir også tilgjengelig under "Mine ordre". Betalingsfristen er 7 dager. Du kan betale med nettbank, telegiro, bankgiro, postgiro eller brevgiro. Husk å bruke KID-nummer ved betaling. Varene legges i kø for pakking når vi registrerer innbetalingen din.
  • MobilePay: Du trenger en smarttelefon med MobilePay installert og en konto koblet opp til et betalingskort (Visa, MasterCard, Maestro eller Visa Electron). Velg "MobilePay" i kassen og følg instruksene for å betale over mobil. Du må være 15 år for å bruke MobilePay.

Vi sender ikke varer i oppkrav.

Tilbud

Tilbud gjelder så langt lageret rekker. 

Frakt

Hos BliVakker.no er det alltid gratis frakt. Små pakker sendes normalt som brevpakke mens større pakker sendes som Servicepakke med Posten Norge AS.

Leveransevilkår

BliVakker.no har forsendelser til hele Norge med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Leveringstiden varierer for det enkelte produkt, men ligger vanligvis mellom 1 og 3 virkedager etter registrert innbetaling. Vi tar forbehold om lengre leveringstid i perioder med mye trafikk hos oss eller vår transportpartner.

Brevpakker leveres normalt sett i din postkasse. I noen tilfeller, for eksempel hvis postkassen din er full, må du hente pakken på postkontor. Da vil du få henteseddel i postkassen.

Servicepakker leveres til ditt postkontor. Posten sender hentemelding på e-post og du vil i tillegg få hentemelding på SMS dersom du har valgt dette i din profil. Alle forsendelser med Servicepakke kan spores under "Mine ordre" når produktene er sendt fra oss.

Som kunde plikter du å følge med på status på din forsendelse. BliVakker.no er ikke ansvarlig for utlevering av melding om ankommet pakke. Posten returner etter sitt system uavhentede pakker etter 14 dager.

Dersom du ikke er hjemme på avtalt leveringstidspunkt, ikke henter varene eller nekter å motta dem, vil varene bli returnert til oss for din regning. Du vil i slike tilfeller bli tilbudt å få ordren tilsendt på nytt til kr 59,-. Dersom du ikke betaler ny frakt eller ikke ønsker sendingen på nytt vil du bli belastet et gebyr på kr 200,- fra det innbetalte beløp i tillegg til returfrakt på kr 59,-. Eventuelt restbeløp blir kreditert til ditt kort, kontonummer eller via Collector avhengig av din betalingsmetode.

Dersom du ber Posten om å returnere varen, samt at du på forhånd melder fra til oss om at du benytter deg av angreretten innen fristen, skal du bare betale for returkostnaden.

Skadde sendinger

Dersom du mottar en skadd sending, plikter du som kunde å forholde deg til våre rutiner som gjelder ved mottak av en skadd sending. Logg inn på www.blivakker.no og registrer en sak i kategorien "Skade på leveransen" under "Kundeservice" på "Min side". Da vil du få svar fra en av våre saksbehandlere som vil hjelpe deg videre. Varer som er skadet etter sending med Posten må fremvises på postkontor og skademelding må fylles ut.

Vareinformasjon

BliVakker.no gjør hele tiden sitt beste for å gi deg korrekte produktopplysninger. BliVakker.no tar allikevel forbehold om feilaktig produktbeskrivelse. BliVakker.no tar også forbehold om at det av ulike årsaker kan bli tomt på lager.

Copyright

Innhold på www.blivakker.no er BliVakker.no AS sin eiendom. Dette innhold er beskyttet etter opphavsrett, markedsførings- og varemerkelovgivning. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder beskrivelse av produktene, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på sidene ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er tillatt etter lovgivning eller etter samtykke fra BliVakker.no AS.

Reklamasjon og angrerett

Alle henvendelser som gjelder reklamasjon, skade på varer, feil ved leveransen eller angre kjøp, skal rettes skriftlig gjennom "Kundeservice" på "Min side". Det er viktig at du registrerer saken i korrekt kategori. Du får da svar fra en av våre saksbehandlere snarest mulig. Ikke send tilbake varer før du har fått beskjed om dette fra saksbehandler. På denne måten håndteres saken smidigst mulig og uten unødvendige returkostnader.

Angrerett og angrefrist – generell informasjon

Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven, og varen og angrerettskjema er mottatt.

Forbruker må gi melding til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig. Vi anbefaler deg på det sterkeste å sende melding om dette via kategorien “Angre kjøp på mottatte varer” under “Kundeservice” på “Min side”.

Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter blant annet kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler. Dersom du beholder varen kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare) eller heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake.

Hvis du benytter deg av angreretten innen fristen skal du ha tilbake det du har betalt for varen. Varen skal sendes tilbake til selger før oppgjør finner sted. Returkostnader må du dekke selv, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.

Angreretten forutsetter at varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Det vil si at du kan ikke angre kjøpet hvis du har brutt forseglingen på produkter til personlig pleie og liknende.

Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvending for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon. (jr. Ang Angreretten §25).

Reklamasjon – generell informasjon

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den gi selgeren skriftlig melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er likevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok produktet. Dersom produktet eller deler av det ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok risikoen for produktet (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Dersom det foreligger en mangel ved produktet, og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene, kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende:

  • Holde kjøpesummen tilbake
  • Under visse forutsetninger velge mellom retting og omlevering
  • Kreve heving av kjøp dersom mangelen ikke er uvesentlig
  • Kreve erstatning

Dersom selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke produktet har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

Har du ytterligere spørsmål om angrerett, angrefrist eller reklamasjoner kan du kontakte oss gjennom "Kundeservice" på "Min side".

Verneting

Ved en eventuell tvist aksepterer begge parter Kristiansand som verneting. Dette i henhold til Tvisteloven § 4-6 – Avtalt verneting.